top of page
  • Writer's pictureAngelica

Roadtrip part 3 Sequoia Naturalpark-Las Vegas

Då vi var inne på dag 6 av vår roadtrip, packade vi in alla väskor i bilen igen och satte kursen inåt i landet för att se häpnadsväckande natur i några olika nationalparker för att sedan gå in på det lite mer hysteriska!

Sequoia naturalpark var först med bland annat sina gigantiska Sequoiaträd även jallade mammutträd och där hälsade vi på General Sherman som är världens största träd räknat i volym, den är 1487 kubikmeter.

Hade man fyllt stammen med vatten hade det räck till att fylla 9844st badkar med vatten vilket hade gjort att du kan bada varje dag i 27 år 😵Det är stort det!

Galet maffigt att fått sett dessa och näst intill overkligt!

Känns nästan som de är konstgjorda i nån lera.

Vägen dit var också vansinnigt vacker, vägen slingrade sig rejält fram, upp och sen ner igen.

Nivå skillnaderna i parkerna gör dessa parker ännu mer speciella, det kan vara både 411 meter över havet upp till 4417 meter.

På vägen ner igen åkte vi även en liten bit genom Kings Canyon naturalpark som också var grymt vackert, denna park har nog i vissa årstider en hel del vattenfall men som nu när vi var där på denna årstid var uttorkade!

Vyerna längs hela vägen var enormt pampiga, magiska och kändes oändliga 😍🙏🏼

Väl nere på plan mark och att ha suttit i en bil mestadels av dagen bestämde vi oss för att köra lite till för att ha lite mindre tid i bilen dagen därpå.

Genom gigatiska odlingar av apelsiner, citroner, oliver och granatäpplen kom vi fram till olika Motell och försökte få rum men flera var fullbokade, tillslut såg vi ett Holliday Inn och som tur var hade de rum kvar!

Man kan ju undra hur det kunde va fullbokat i en sån liten håla.

Hålan/byn/staden hette Delano.

Efter 12 timmar i mestadels bil var det skönt att få sova och se fram emot morgondagens äventyr!

Vid 9.00 nästa morgon var väskorna åter inpackade i bilen och vi var på väg mot Death Valley.

Även här var det helt makalösa vyer som fick oss att tappa hakan.

Vi passade på att äta en lunch, tanka och gå på toaletterna innan vi åkte in, för det skulle ta ett tag innan något av det var möjligt igen och framförallt bensinstopp ville vi nog undvika.

Stället hette Panaman Springs och var helt ok.

Lite små varmt var det, tog man på bilrutan inifrån brände man nästan handen.

Som mest gick termometern upp till 117 F som är 47grader celsius.

Vi var ute och gick i några sanddynor i den värmen för att ta lite bilder och shit va varmt det var, samt att vi fick hålla lite koll på vart man satte fötterna så där inte låg nån skön skorpion eller skallerorm 🙈

Efter mindre än 10 minuter varnade telefonen att den höll på att bli överhettad😵🌞

Sen stannade vi även i en Ghost town vilket var lite coolt och på väg in till den kom den kända långa vägen man ser i många filmer så där stannade vi och tog massa härliga bilder.

Detta hade nog inte gått när det är lite mer högsäsong och fler bilar på vägen än det var nu!

Nu när det är så varmt undviker tydligen många att åka hit...men inte vi 🤪

Vid halv sju tiden på kvällen möttes vi av den första biten av Las Vegas stip och de gigantiska hotellen!

Vi fick höra att i Vegas finns det fler hotellrum än det gör i hela Europa.

Vet inte om det är helt sant men då ett av hotellen har 4000 rum och det i Vegas finns 20 st av de 27st största hotellen i världen så är det kanske sant!

Och så galet hysteriskt det är där, extra allt och lite till och man blir typ hjärntvättad av att det aldrig blir tyst.

Staden är ju öppet dygnet runt och spelautomaterna plingar och klingar i oändlighet.

ALLT är även hysteriskt dyrt💸💸💸

Så vad gör vi egentligen här? 😂😂

Såklart är det en upplevelse och en levande teater att bara sitta och titta på alla fantastiska exemplar och tro mig...det finns många av dem!!!

Alkohol dricks det också dygnet runt och det finns en barkiosk och barer i vart ända hörn.

Man får även gå omkring med drinken vart som helst, in och ut i butiker, öppet på gatan, ja till och med in på andra restauranger, shower och barer.

Här har vi valt att stanna i 3nätter och det var mer än lagom för min smak men det blev faktiskt helt perfekt.

Vi bode på New York New York som ligger väldigt centralt på the strip.

Första kvällen vi kom orkade vi inte med så mycket mer än hitta ett middagsställe att äta på och sen en liten promenad, efter det blev det sängen.

Dagen därpå blev en skön sovmorgon, lite poolhäng, en promenad på stripen, lite allsång på en pianobar som fanns på hotellet och sen hade vi bokat en show av Cirque du Soleil.

De har satt ihop flera shower och jag tror det går ca 7 st runt om på olika hotell, vi valde One som är en hyllning till Michael Jackson på hotellet Mandalay bay resort och den var helt vansinnigt bra!

Helt sjukt bra dansare, effekter och ljus! 😍🙏🏼

Där efter hamnade vi på en Irishpub i samma hotell för att få i oss lite mat och där hade vi turen att det var livemusik som också var superbra!

Blev ännu en sovmorgon efter en tuff kväll, sen ut och titta på flera olika hotell.

Den berömda Fontänshowen framför Bellagio, Ceasars Palace med sin magiska inedning, känns som man är under bar himmel på riktigt fast det är målat.

Vi åt en lättare middag och tog en ”liten” drink på hotellet Paris.

Sen fick jag och Karro besked om att skynda oss hem och fixa oss lite snabbt för nu var det en överraskning på G! 😵😃

Två galna fantastiska killar har vi som drog upp oss på helikoptertur över ett blingande Vegas i nattens mörker!

Tack än en gång underbara ni, det var en fantastisk upplevelse! 🙏🏼🙏🏼❤️❤️❤️

Sååå coolt det är att flyga helikopter, en helt annan känsla än flyg!😍🙏🏼

Natten är ju ung i Vegas så efter detta blev det en tur till gamla byn och det måste jag säga att jag tycker bättre om än nya, sån cultkänsla över den på nått vis och om möjligt ännu fler galna människor!

Tog ännu en ”liten” drink och lite mer mat sen ville Espen spela en gång på black jack för 500kr det gick lite upp och ner.

När det var 300kr kvar slutade han och jag tog 100kr av dem och la mellan 5och 8 på roletten, jag har aldrig spelat nått innan någonsin!

Jag vann 1700kr tog dem och växlade in 🙌🏼🤑

Hurra va glad jag blev 👊🏼

Bra slut på en Vegas upplevelse!

Nästa stopp LA!

Kram och önskar er en härlig dag ❤️❤️❤️